תכנון ותכנות מערכות

מגמת תכנון ותכנות מערכות מכשירה את בוגריה לעסוק בפיתוח תוכנה למחשב. מגוון המקצועות במגמה משקף את התפתחות מדעי המחשב, שפות תכנות שונות וחידושים טכנולוגיים בתחום תכנון ותכנות מערכות.  התלמידים ילמדו לנתח, לתכנן ולפתח מערכות רחבות היקף בתחומים שונים (המבוססות על עקרונות מדעיים).

 

מגמת תכנון ותכנות מערכות כוללת שלושה מקצועות:

  1. מדעי המחשב                                     5 יח"ל
  2. תכנון ותכנות מערכות – תכנית מערכות הגנת סייבר         5 יח"ל
  3. מקצוע מדעי: פיסיקה או ביולוגיה             5 יח"ל

 

בשנים האחרונות נודעת חשיבות הגנתית רבה על מערכות מחשוב  משמעותיות כמו מערכות  כלכליות וביטחוניות . זאת לאור "מתקפות" הולכות וגוברות  עליהן מבחוץ.

כדי להגן על מערכות מחשוב פותחו תוכנות ייעודיות מותאמות.


מרחב הסייבר והגנת סייבר
מרחב הסייבר הוא המרחב המטפורי הנוצר מחיבור ישויות שונות – מציאותיות ווירטואליות – באמצעות מערכות מחשב ומערכות תקשורת. למערכות אלו, ישנה השפעה על חיי היום יום של כל אחד מאיתנו, ולכן פגיעה בהן עלולה להפריע למהלך החיים התקין. לכן, ישנה חשיבות ללימוד הגנת כסייבר כמקצוע.

מההיבט הכולל, ניתן להגדיר את מרחב הסייבר כמערכת של מערכות. כל מערכת שכזו מורכבת מרכיבים הבונים אותה, מקשרים בניהם ומפעולות אפשריות עליהם. מערכת יכולה להיות בכל סדר גודל, החל משבב בודד וכלה ברשת תקשורת חובקת עולם – האינטרנט.

 

בשנים האחרונות מסמן צה"ל את לוחמת הסייבר כאחד התחומים שבו עליו למקד מאמץ מיוחד. לשם כך השיקו צה"ל ומערכת החינוך תכנית הנקראת "גבהים".  במסגרת התכנית לומדים תלמידי המגמה תכנים שנכתבים על ידי מומחי הסייבר של הצבא. הם מלווים את המורים והתלמידים במשך שלוש שנות ההתמחות בבית הספר.

צה"ל מקצה עוזר הוראה בכיתה, מומחה ממערך הסייבר של הצבא הלוקח חלק פעיל בשיעורים ומסייע לתלמידים.

 

צה"ל מכיר בפוטנציאל, בכישורים ובהתמחות של בוגרי מגמה זו, ומציע מגוון תפקידים מובילים ומשמעותיים בתחום.

 

פרקי הלימוד:
1. מבוא להגנת סייבר
2. הגנת רשתות
3. הגנת אפליקציות (בדגש Web – )
4. הגנת מערכות הפעלה (בדגש Windows – )
5. הגנת סייבר בעולם מורכב
6. עבודת גמר

הגדרות כלליות כניסה למערכת