כתיבת עבודה עיונית

כתיבת עבודות עיוניות

עבודה עיונית היא עבודה עצמית בה ינסה הלומד להתמודד עם סוגייה מסוימת, להעמיק בה, להבהירה ולסכמה.

כושר הלימוד העצמי של הלומד.

הכרתו דרכי לימוד מתקדמות.

התמודדותו באיסוף חומר.

יכולתו למיין חומר רלבנטי לעבודתו.

יכולת סינתזה של החומר הרלבנטי.

מאפייני העבודה העיונית:

הלשון אינה אישית, (אינה כתובה בגוף ראשון) אלא:

לשון כללית

לשון תקנית

לשון אובייקטיבית

מבנה לוגי – מבנה הגיוני בו יוצגו הרעיונות והעובדות.

רצף העבודה תהא כתובה ברצף הגיוני.

ביקורת הכותב יפתח ביקורת ויוכיח חשיבה עצמאית.

מהימנות והגינות הכותב יציין את מקור החומר עליו הוא מסתמך, בדרך המקובלת.

מבנה העבודה

עמוד שער: נושא העבודה באופן מודגש

שם התלמיד מגיש העבודה

הכתה

שם המורה לו מוגשת העבודה.

תוכן העניינים: ממוספר על פי הפרקים השונים.

הקדמה: כתובה בנימה אישית.

מבוא: מחקרי

מתאר בקצרה את: נושא העבודה.

הבעיה המרכזית עליה מנסה העבודה לענות.

משיב על השאלה: מדוע נבחר נושא זה.

מתאר את המקורות לעבודה.

מציין קשיים בעבודה.

מתאר ומסביר את מבנה העבודה ומדוע נבחר מבנה זה.

גוף העבודה: בנוי וכתוב על פי ראשי הפרקים שנקבעו.

סיכום: מתאר את התשובה לשאלה שהוצגה במבוא.

מביא מסקנות שעלו במהלך העבודה. (אם אין מסקנות יש לכתוב).

ניתן, ולא חובה, להביא התייחסות אישית בדבר דעה אישית לגבי

החומר הנלמד.

רשימה ביבליוגרפית: כתובה על פי כללי הכתיבה הביבליוגרפית.

נספחים: טבלאות, תמונות, מסמכים, כל מה שאינו שייך ישירות לעבודה, אך הכותב מעונין בקיומו בעבודה.

מקורות מידע לעבודה עיונית

א. מקורות מידע כתובים: אנציקלופדיות כלליות

אנציקלופדיות נושאיות

קבצי מאמרים בתוך ספרים

ספרים, ספרי יען " ספר מביא ספר"

כתבי עת

קטלוג ספרייתי

תוכן עניינים

אינדקס

רשימות ביבליוגרפיות המופיעות בספרים

מראי מקום המופיעים בספרים ומאמרים

ב. מקורות ממחשבים:
תקליטור כתבי עת
אוניברסיטת חיפה,

תקליטור לחינוך ומדעי החברה של מוסד סאלד.

תקליטור חינוכי תקליטור בנושאי לימוד שונים.

תקליטור בנושא אקולוגיה.

תקליטורים בנושאים שונים באמנות.

תקליטור פרשנות בתנ"ך = מקרא, "דעת מקרא".

אינטרנט.

שיקולי דעת בבחירת נושא

האם הנושא מעורר עניין?

האם הנושא קשור בעבודות קודמות שנכתבו בעבר?

האם הנושא אינו נדוש ושגרתי מדי?

האם יש די מקורות וספרות בנושא?

האם הנושא מנוסח בתמצות ובהירות?

האם הנושא ממוקד וספציפי?

האם הנושא מנוסח כשאלה שיש בה מימד של חקר ותשובה?

האם יש לתלמיד כלים על מנת למצות את הנושא? את שאלת החקר?

האם הוצגו שאלות וקשיים רבים מידי?

מהם הכלים העומדים לרשות הכותב בתחום המסוים בו הוא כותב?


קביעת ראשי פרקים לעבודה, לאחר הצבת הנושא ושאלת החקר

כל ראש פרק: 1. קשור לנושא העבודה.

2. לא רחב מידי ולא מצומצם מידי.

3. מנוסח בצורה בהירה.

4. עוסק בנושא אחד ולא באוסף נושאים שאין קשר ביניהם.

ראשי הפרקים מאורגנים כך:

1. יש ביניהם קשר הגיוני (סיבה ותוצאה, סדר כרונולוגי, מהכלל אל

הפרט, מהפרט אל הכלל, או כל סדר הגיוני אחר).

2. אין ביניהם חפיפה. אין נושא המופיע בשני ראשי פרקים.

רצוי:

1. לפתוח בפרק המסביר או פותח את הנושא.

2. לסיים בפרק שיש בו דעות או מסקנות מבוססות.

כללים עליהם יש לשמור בסיכום פרקי העבודה

הפסקות השונות בפרק צריכות להיות בסדר הגיוני.